استفاده از زمین‌های داخل شهر در پروژه اقدام ملی مسکن

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر یزد گفت: استفاده از ظرفیت زمین‌های داخل شهر در پروژه اقدام ملی مسکن ضروری است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، محمد باقر پارساییان، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر یزد، گفت: وسعت محدوده قانونی شهر یزد بدون شاهدیه، حمیدیا، اکرمیه و اکرم آباد ۱۰۰۸۰ هکتار هست و با احتساب جمعیت ۶۰۰ هزار نفری ساکن در محدوده قانونی شهر یزد متوسط تراکم جمعیت ساکن در هر هکتار زیر ۵۰ نفر براورد می‌شود که در بین مراکز استان‌ها کمترین است.

این در حالی است که تراکم جمعیتی برخی از محدوده‌ها مانند آزادشهر و خیابان خرمشهر از ۱۰۰ نفر در هکتار هم بیشتر است، اما در برخی از محدوده‌ها نیز تراکم جمعیت ساکن در هکتار ۲۰ نفر براورد می‌شود که باعث بروز مشکلات متعددی برای شهر می‌شود؛
۱- عدم انسجام درونی شهر
۲- افزایش شدید هزینه¬های خدمات شهری مانند رفت و روب و جمع آوری زباله شهر
۳- افزایش شدید هزینه دیگر دستگاه‌های خدمت رسان از قبیل برق، آب، گاز، مخابرات در زمینه احداث شبکه، نگهداری شبکه اتلاف منابع مانند آب و برق در مسیر انتقال.
۴- افزایش هزینه‌های مربوط به حمل ونقل عمومی درون شهری با این توضیح که نسبت تعداد اتوبوس به جمعیت در شهر یزد با استاندارد جهانی برابر است، اما به دلیل تراکم پایین جمعیت در بیشتر نقاط شهر، اتوبوس‌ها با حداقل ظرفیت در حال خدمت رسانی هستند و برنامه ریزی و خدمات رسانی در این زمینه را با مشکل مواجه کرده و باعث افزایش نارضایتی شهروندان شده است.

در نتیجه در دوسال گذشته این مشکل به علاوه کرونا سهم حمل و نقل عمومی از کل حمل و نقل شهر یزد از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد کاهش یافته است.

۵- پهنه‌های کوچک خالی در سطح محلات شهر که اصطلاحا کچلی عنوان می‌شود بعضا محل انباشت زباله و نخاله شده و زیبایی شهر و به تعبیری منظر چشم نواز شهری را مخدوش نموده است.

۶- با توجه به عدم تامین سرانه‌های لازم از قبیل تجاری، تفریحی، آموزشی، درمانی و بیمارستان، مذهبی این امر موجب افزایش تقاضای سفر درون شهر می‌شود.

این موارد در آینده نه چندان دور اداره امور روزمره شهر را با مشکل مواجه خواهد کرد و هزینه‌های جاری اداره شهر خیلی افزایش خواهد یافت و هزینه های عمرانی شهر را با مشکل روبرو خواهد کرد.

به نظر می‌رسد اولویت اول شهر یزد تعیین تکلیف شهر‌های متصل به شهر از قبیل، شاهدیه، حمیدیا، اکرمیه و اکرم آباد است. به عنوان مثال شهر شاهدیه با وسعت ۲۰۰۰ هکتار جمعیت ۲۰ هزار نفری را در خود جای داده و این یعنی تراکم بسیار پایین جمعیتی در حد تراکم روستایی، اما با ساختار شهری. جمعیت ساکن در شهر حمیدیا حدود ۸۰ هزار نفر است. پارساییان استفاده از زمین‌های داخل شهر برای پروژه اقدام ملی مسکن را با توجه به پراکندگی جمعیت استان ضروری دانست.

او تصریح کرد: با توجه به تراکم پایین جمعیتی و وسعت محدوده، ارزش در کسب و کار‌های سطح شهر از قبیل سوپر لبنیاتی، آرایش گری، خیاطی، میوه فروشی و دیگر کسب و کار‌های خرد پایین خواهد بود و باعث محرک افزایش قیمت‌ها می شود.

از دیدگاه اقتصاد شهری با توجه به ظرفیت موجود برای عرضه زمین در داخل شهر در صورت ایجاد یک پهنه جدید خارج از محدوده و متصل به شهر عرضه و تقاضای زمین در این محدوده وارد جریان بورس بازی زمین می‌شود.

در صورت ساخت و ساز به صورت مجتمع‌های آپارتمانی صرف، بدون ایجاد کاربری‌های مرتبط به ویژه کاربری مذهبی، فرهنگی و تفریحی آسیب زا خواهد بود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار